Mire figyeljünk?
Ezen a ponton senkit nem megrendelésért akarok nyúzni. Ha az eddigieket átböngészve semmi
nem tetszett meg, akkor nagy valószínűséggel már nem is olvassák
ezeket a sorokat.
Sokkal inkább arra térnék ki, hogy
mire érdemes figyelni, amikor valakiben már a szépírás megrendelésének elvetemült gondolata felmerül.
Hozzáteszem, az alábbiakból számos
dolog csak rám vonatkozik, elképzelhető, hogy kollégáim egyes
dolgokat merőben más szemszögből néznek.
1. Anyag:
A leggyakrabban tehát hozott anyagból dolgozom. Nem azért mert nem szeretek vásárolni, inkább azért, mert eddig sok esetben megrendelőim már a felkérés időpontjában betáraztak a megfelelő mennyiségű borítékkal, kártyával, stb. Természetesen, amennyiben ez nem így történik, tudok segíteni a megfelelő kellékek beszerzésében, illetve be is szerzem, ha szükséges. Papírra leggyakrabban fekete, vagy színes tintával dolgozom, (ez nem hozott anyag...:) az adott betűtípus szerinti tollheggyel, ezek megfelelnek a legtöbb írófelületen. De lehet írni a fapáctól kezdve a színes temperán át az akrilfestékig bármilyen hígítható anyaggal, tehát a felületnek sem kell kötelezően papírnak lennie. Lehet fa, fém, műanyag, üveg, kerámia és kő is (félreértés ne essék, ez utóbbi nem a csukott ablakon át bedobott szerelmi vallomás, hanem az esküvői dekoráció esete).
A leggyakrabban tehát hozott anyagból dolgozom. Nem azért mert nem szeretek vásárolni, inkább azért, mert eddig sok esetben megrendelőim már a felkérés időpontjában betáraztak a megfelelő mennyiségű borítékkal, kártyával, stb. Természetesen, amennyiben ez nem így történik, tudok segíteni a megfelelő kellékek beszerzésében, illetve be is szerzem, ha szükséges. Papírra leggyakrabban fekete, vagy színes tintával dolgozom, (ez nem hozott anyag...:) az adott betűtípus szerinti tollheggyel, ezek megfelelnek a legtöbb írófelületen. De lehet írni a fapáctól kezdve a színes temperán át az akrilfestékig bármilyen hígítható anyaggal, tehát a felületnek sem kell kötelezően papírnak lennie. Lehet fa, fém, műanyag, üveg, kerámia és kő is (félreértés ne essék, ez utóbbi nem a csukott ablakon át bedobott szerelmi vallomás, hanem az esküvői dekoráció esete).
Ugyanakkor célszerű íráspróbát
tenni az alkalmazandó anyagokkal, hogy ki tudjam választani a
megfelelő festéket, amennyiben a felület például túlságosan
nedvszívó lenne. Sajnos, volt már arra példa, hogy a koppanásig kiszámolt esküvői boríték itatóspapírként viselkedett.
Természetesen mindig meg lehet találni a megfelelő festéket, de
akkor is kellemetlen utólag rohangálni még egy utolsó borítékért.
A "firkapapírt" be kell tehát kalkulálni.
FIGYELEM!!! Fényes műnyomó
papírokon a kézi kalligráfia csak kevés tintafajtával és
betűtípussal, valamint igen körülményes módon
lehetséges! (Magyarul lassú, ergo sokba kerülő betűk.)
2. Betűtípusok:
A honlapomon szereplő betűtípusok a
választék tekintetében tájékoztató jellegűek. Számos egyéb,
úgy klasszikus, mint modern írásfajtára is lehetőség van. A
kalligráfus is fejlődőképes, még ha ez a honlapján nem is
tükröződik naprakészen.
Az is elképzelhető, hogy bizonyos
írástípust az Önök igénye szerint módosítsak, vagy egy
Önöknek máshonnan már tetsző írástípust átvegyek. Hosszú
távú együttműködésnél kedvelt módszer, egyediséget
kölcsönöz. (Ez most kedves esetleges esküvőszervező
partnereknek szólt, egyéni megrendelőimmel nem szeretnék
többesküvős kapcsolatba kerülni, jobban szeretném, ha
mindenkinek már elsőre is sikerül az igazival összefutni).
3. Határidő:
"Lassú munkához idő kell"
- ferdítik el cinikus ismerőseim a méltán népszerű közmondást.
Tény, hogy egy kalligráfus nemigen
keverhető rokoni szálak gyanújába egyetlen színes
lézernyomtatóval sem. Egy dokumentum megszerkesztése is eleve
időt, és elég nagy gyakorlatot kíván, nemcsak magában a
szerkesztésben de az adott betűtípus írásában is. Sok
hibalehetőség nem marad egy egyedi naplónál, amikor azt már
készen hozzák...
Konkrétan esettel szolgálva,
megfelelő minőségű munkához (betűtípustól függően)
biztonsággal óránként 10-15 boríték címzése, 20-25
ültetőkártya, és csak 2-3 teljes meghívó megírása vállalható.
Minden egyes darabot ugyanis elő kell készíteni a tökéletes
munkához, meg kell írni, és utómunkát kell végezni
(segédvonalak, a név/cím megfelelő betájolása, segédvonalak
utólagos eltüntetése, stb). Ráadásul egészségesebb az
eredményre nézve, ha a naponta effektív írással töltött idő
nem több, mint 7-8 óra (ez technikai szünetekkel, vonalazással,
satöbbivel együtt bőven több, mint 10-12 óra). Ennél több már
láthatóan rányomja a bélyeget az eredményre. Megrendelés esetén
érdemes ezen az alapon megbecsülni a szükséges időt.
Természetesen minden paraméter birtokában (mennyiség, betűtípus,
stb), pontosítani szoktam a megbízható, és tartható határidőt.
Van arra eset, hogy egy adott
betűtípushoz szokott kalligráfus gyorsabban dolgozik, de ez
egyrészt meglehetősen beszűkítheti a lehetőségek tárházát,
másrészt érdemes ilyenkor a részletekre is odafigyelni,
előfordul, hogy ott van a kutya elásva.
4. Hibaszázalék:
Csúnya dolognak tűnhet már a
kezdetén negatív húrt pengetni, de attól még realitás, hogy a
kalligráfus is emberből van, és ennélfogva előfordulhat, hogy
hibázik, még ha ez nem is törvényszerű. Javasolt tehát némi
tartalékkal számolni, amennyiben hozott anyagról van szó, amit -
ha nem kerülnek felhasználásra - maradéktalanul
visszaszolgáltatok. Különösen érvényes ez a borítékokra,
meghívókra, ültető- és köszönetkártyákra. Olyan még nem
volt, hogy Naplót, Vendégkönyvet, Albumot szúrjak el, (majd ezek
után!), de a "sorozattermékek" esetében célszerű 5-6
%-os hibahatárral számolni.
És ha a fentiekkel sem sikerült senki
elriasztani, bármely kiegészítő információval, árajánlattal,
szolgáltatással kapcsolatban készséggel állok rendelkezésükre.
Buzogány Dezső
+36-20-259-6995
buzoganyd@gmail.com
1212 Budapest, Dunadűlő út 3/c.
Asz: 65793190-1-43
Megjegyzések
Megjegyzés küldése